Thursday, 11 April 2019

TOPIK 4: KEPIMPINAN DAN ORGANISASI


TOPIK 4: KEPIMPINAN DAN ORGANISASI

Menurut Kamus Dewan Edisi ke-4, kepimpinan bermaksud keupayaan memimpin. Kepimpinan adalah seni untuk mempengaruhi tingkah laku manusia, kemampuan untuk membimbing orang, mempengaruhi dan membimbing seseorang demi mencapai tujuan tertentu. Seterusnya, menurut Robbin dan Coulter (1999), ‘Organisasi sebagai satu aktiviti kolektif yang dirancang oleh dua orang atau lebih yang mengandungi pembahagian buruh dan autoriti berhierarki untuk mencapai matlamat secara bersama’ (ms.2). Terdapat beberapa peringkat organisasi, iaitu eksekutif, pengurusan, penyeliaan, teknikal, dan pelaksanaan. Dalam topik ini lebih berfokuskan kepada organisasi sekolah dalam membantu pengurusan untuk mencipta sebiah keadaan yang efektif. Kepimpinan dan organisasi di sekolah melibatkan pengetua, penolong kanan, penolong kanan hal ehwal murid, penolong kanan kokurikulum, guru bimbingan dan kauseling, guru kelas, guru serta pelajar.

            Selain itu, terdapat beberapa isi penting yang telah saya pelajari dalam topik ini, iaitu gaya kepimpinan. Gaya kepimpinan ini terdiri daripada empat jenis, iaitu autokratik, demokratik, kotigensi, dan laissez-faire. Gaya kepimpinan autokratik lebih mengutamakan kehendak kerja dan menyelesaikan tugas. Pemimpin jenis ini lebih mementingkan kedudukan dan akan menggesa orang bawahannya untuk menyempurnakan tugasan mengikut arahan yang telah diberikan. Gaya kepimpinan ini melibatkan komunikasi satu hala dan penentuan dasar, pelaksanaan pentadbiran dan aktiviti-aktiviti mengikut keputusan pengetua. Seterusnya, gaya kepimpinan demokratik adalah lebih berkesan daripada gaya kepimpinan yang lain. gaya ini lebih bersifat terbuka dan memberi serta menerima pandangan orang lain. Proses untuk membuat keputusan akan lebih cepat kerana keputusan dicapai atas persetujuan majoriti.

            Bukan itu sahaja, gaya kepimpinan laissez-faire dilihat banyak memberi kebebasan kepada orang bawahan. Gaya ini kurang unsur-unsur kawalan dan pemimpinnya kurang memberi pandangan. Pendek kata, pemimpin yang mengamalkan gaya kepimpinan laissez-faire lebih digelar sebagai pemerhati senyap. Manakala, gaya kepimpinan kotigensi lebih mengikut keperluan atau keadaan yang mana kepentingan mengikut kepada penganalisisan. Gaya kepimpinan ini juga sentiasa berubah mengikut situasi dan mempunyai kaitan dengan faktor seperti persekitaran, teknologi dan orang-orang yang terlibat.

            Di samping itu, topik ini juga mengupas mengenai kepimpinan guru yang dapat dibahagikan kepada dua, iaitu kepimpinan bilik darjah dan kepimpinan pengajaran. Kepimpinan guru di bilik darjah berperanan dalam mengurus diri sendiri dan berkomunikasi dengan orang lain untuk menyampaikan visi kepada murid-murid. Terdapat beberapa ciri kepimpinan bilik darjah, iaitu membina kefahaman dan visi diri dan pelajar, menilai hasil kerja, mencungkil potensi pelajar, menyampaikan visi kepada pelajar dengan berkesan dan mencipta persekitaran pembelajaran yang menggalakkan. Kepimpinan pengajaran pula merangkumi kepimpinan instruksional, kurikulum, dan pendidikan. Ciri-ciri kepimpinan pengajaran adalah seperti rangka dan menjelaskan matlamat kepada komuniti sekolah, mengurus kurikulum, memantau kemajuan pelajar, mengawal waktu pembelajaran, keterlibatan, galakan peringkat guru professional dan memberi insentif, iaitu hadiah atau ganjaran.

            Konklusinya, daripada perbincangan di atas, kepimpinan adalah proses yang mana seseorang individu itu mempengaruhi anggota-anggota lain dalam kumpulannya ke arah mencapai matlamat yang dituju. Dalam erti kata lain, kepimpinan ialah proses yang sangat berkaitan dengan pengaruh yang mana seseorang itu berjaya mempengaruhi mereka yang dipimpin supaya mengubah sikap dan tingkah laku mereka. Tegasnya, pemimpin memimpin dan dipimpin kerana kepimpinan ialah tenaga penting di sebalik kejayaan dalam organisasi.

RUJUKAN

A.L.Ramaiah. (1999). Kepimpinan Pendidikan Cabaran Masa Kini (Edisi Baru). Petaling Jaya: IBS Buku Sdn. Bhd.

Dr. Norasmah Othman & Kamaruzaman Moidunny. (2012). Kepimpinan Pendidikan dan Pengurusan Pendidikan: Cabaran kepada Guru Besar dan Pengetua. Diperoleh daripada http://kamaruzamanmoidunny.blogspot.com/2012/09/kepimpinan-pendidikan-dan-pengurusan.html?m=1

Hajah Noresah Binti Baharom. (2015). Kamus Dewan (Edisi ke-4). Kuala Lumpur: Dewan          Bahasa Dan Pustaka.

Moejiano Imam. (2002). Kepimpinan dan Keorganisasian. Jogjakarta: UII Press.


Raja Roslan. (2003). Komunikasi Kepemimpinan dalam Organisasi: Analisis Konsep dan Amalan dalam Tiga Organisasi Terpilih (Disertasi Kedoktoran). Diperoleh daripada


No comments:

Post a Comment

TOPIK 2: INTERAKSI DAN PEMBELAJARAN

TOPIK 2: INTERAKSI DAN PEMBELAJARAN Sesi pembelajaran diteruskan dengan topik ‘Interaksi dan Pembelajaran’. Secara umumnya, interaksi b...