TOPIK 5: PENGURUSAN MURID
Menurut
Jaafar Muhammad (1998), pengurusan merupakan satu proses mengagihkan
input-input organisasi dengan cara perancangan, pengorganisasian, pengarahan
dan pengawalan bagi tujuan untuk mengeluarkan output (perkhidmatan) yang
diperlukan oleh pelanggan supaya objektif organisasi tercapai. Secara amnya,
proses pengurusan murid terdiri daripada beberapa aspek seperti perancangan,
pentadbiran (memoin) dan pengawalan atau pemulihan.
Terdapat beberapa isi penting dalam
topik ‘Pengurusan Murid' yang dapat kita bincangkan. Salah satunya mengenai
kaedah dalam mengurus rekod murid. Sebagai contoh, Sistem Maklumat Murid
Berkomputer yang telah diperkenalkan sejak tahun 2000. Sistem ini mengandungi
maklumat senarai rekod kesihatan murid, rekod Rancangan Makanan Tambahan, rekod
Skim Pinjaman Buku Teks, rekod kedatangan harian, dan kemudahan mendaftar untuk
murid. Sistem ini lebih dikenali sebagai Sistem Maklumat Murid (SMM). Selain
itu, terdapat juga APDM (Aplikasi Pangkalan Data Murid) yang merupakan salah
satu kaedah dalam mengururs rekod murid. Di samping itu, Pentaksiran Berasaskan
Sekolah yang dikendalikan oleh pihak sekolah juga merupakan kaedah dalam
mengurus rekod murid. PBS ini perlu dirancang, diskor, dan dilaporkan secara
terancang mengikut prosedur yang ditetapkan oleh Lembaga Peperiksaan Malaysia
agar dapat meningkatkan kebolehpercayaan dan kesahan skor pentaksiran yang
dilaksanakan. Jadi, kepentingan yang diperoleh apabila seseorang guru itu
mengurus rekod murid di sekolah ianya dapat membantu guru-guru dalam membuat
keputusan tentang pengurusan bilik darjah, mempertingkat dan memperkasa kaedah
pengajaran sekaligus membantu guru dalam menentukan aktiviti yang sesuai dengan
minat murid.
Bukan itu sahaja, terdapat beberapa
cara pengurusan rekod murid diuruskan di sekolah. Antaranya ialah pemantapan
sistem pengurusan murid seperti profil murid perlu kemas dan teratur,
memperkembang akademik, emosi, sahsiah dan tingkah laku murid serta menyelesaikan
masalah murid dengan baik. Seterusnya, topik ini juga membincangkan mengenai
kesediaan murid belajar. Kesediaan belajar merupakan suatu pembelajaran yang akan
berlaku sekiranya wujud kesediaan pelajar untuk belajar. Kesediaan belajar ini
terdiri daripada tiga jenis, iaitu kesediaan kognitif, afektif, dan psikomotor.
Kesediaan kognitif merupakan peringkat perkembangan mental untuk menerima
rangsangan dan memahaminya, menaakul dan berfikir serta dapat menghubungkaitkan
pengalaman sedia ada seseorang. Kesediaan afektif pula merujuk kepada sikap
pelajar terhadap pembelajaran itu sendiri. Kesediaan psikomotor pula mengenai
kesediaan fizikal dan menggunakan fungsi tubuh badan sebagai penggerak utama.
Kesediaan ini bergantung kepada kesediaan kognitif serta afektif pelajar.
Terdapat juga faktor-faktor yang mempengaruhi kesediaan pelajar seperti faktor
pengalaman dan faktor kemantangan.
Seterusnya, topik ini juga
membincangkan mengenai cara-cara untuk meningkatkan motivasi kepada pelajar.
Menurut Petri (2003), motivasi merupakan suatu aksi yang dimulakan, dikekalkan,
diarah dan ditamatkan. Pendek kata, motivasi merupakan aksi yang menggerakkan
tingkah laku untuk mencapai keinginan dalaman seseorang. Guru harus
meningkatkan motivasi untuk membantu pelajar memiliki keyakinan diri dengan
cara menetapkan matlamat yang spesifik dan mencabar bukan sesuatu yang boleh
dicapai.
Kesimpulannya, pengurusan murid amat
perlu dititikberatkan oleh pihak guru dalam menjayakan matlamat sesebuah
organisasi. Hal ini dikatakan demikian kerana dalam sesebuah organisasi
pengurusan amat penting dalam menyelesaikan sesuatu masalah dengan cara yang
lebih berkesan dan lancar. Oleh itu, semua pihak sekolah perlulah memainkan
peranan dalam menjayakan misi kerajaan untuk mencapai taraf pendidikan dengan
lebih cemerlang setanding negara-negara lain.
RUJUKAN
Diperoleh daripada http://muhamadaizat.blogspot.com/p/pengurusan-murid.html
Diperoleh daripada http://www.utusan.com.my/pendidikan/pembelajaran-menyeronokkan-pikat-murid-1.435657
Diperoleh daripada https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://m.utusan.com.my/pendidikan/pembelajaran-menyeronokkan-pikat-murid-1.435657&ved=2ahUKEwiJ-YOMl8jhAhXNknAKHUKmDMYQFjAAegQIBhAB&usg=AOvVaw2Vr5H6ECh-mwwmJx5kXgAF
Mohd Hasani Dali & Mohamad Johdi Salleh (2009). ‘Pengurusan Bilik Darjah’. Dalam Noraini Idis dan Shuki Osman, Pengajaran dan Pembalajaran: Teori dan Praktis. Kuala Lumpur: McGraw Hill.
Kementerian Pendidikan Malaysia. Aplikasi Pangkalan Data Murid (APDM). Diperoleh daripada https://apdm.net.my/
Diperoleh daripada http://muhamadaizat.blogspot.com/p/pengurusan-murid.html
Diperoleh daripada http://www.utusan.com.my/pendidikan/pembelajaran-menyeronokkan-pikat-murid-1.435657
Diperoleh daripada https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://m.utusan.com.my/pendidikan/pembelajaran-menyeronokkan-pikat-murid-1.435657&ved=2ahUKEwiJ-YOMl8jhAhXNknAKHUKmDMYQFjAAegQIBhAB&usg=AOvVaw2Vr5H6ECh-mwwmJx5kXgAF
Mohd Hasani Dali & Mohamad Johdi Salleh (2009). ‘Pengurusan Bilik Darjah’. Dalam Noraini Idis dan Shuki Osman, Pengajaran dan Pembalajaran: Teori dan Praktis. Kuala Lumpur: McGraw Hill.
No comments:
Post a Comment