TOPIK 10: PENGURUSAN PENASIHATAN
MURID
Pengurusan
ialah suatu proses untuk merancang, mengorganisasikan, memimpin dan mengawal
daya usaha anggota organisasi serta menggunakan sumber lain organisasi bagi
mencapai matlamat yang ditetapkan. Manakala, menurut Zuraidah (1994), nasihat
ialah kaedah menyelesaikan masalah tanpa memikirkan perasaan individu yang
terlibat. Kaedah ini merupakan satu cara yang mudah untuk menggelakkan diri
daripada memahami, memeriksa, dan menjelajah masalah yang dihadapi.
Terdapat beberapa subtopik penting
dalam topik ‘Pengurusan Penasihatan Murid’, iaitu mengenai bimbingan,
penasihatan, mentoring, serta proses membimbing dan penasihatan. Bimbingan
merupakan proses membantu individu membuat keputusan yang akan memberi kesan
kepada kehidupan mereka. Penasihatan pula merupakan proses menasihati individu
atau kumpulan, manakala mentoring merupakan proses memberi bimbingan, sokongan
dan bantuan secara professional dalam menghadapi masalah. Proses mentoring
melibatkan mentor dan mentee. Matlamat sistem mentor dijalankan adalah untuk
mewujudkan suasana kekeluargaan, kasih sayang antara guru atau pensyarah dengan
pelajar, menggerakkan pelajar supaya aktif dalam segenap aspek sama ada dalam
akademik, kokurikulum, kreativiti dan sahsiah pelajar serta mengawal disiplin
pelajar secara tidak langsung.
Selain itu, proses bimbingan dan
penasihatan melibatkan pengumpulan data seperti maklumat pelajar. Data yang
diperolehi perlulah mencukupi bagi membimbing pelajar. Sumber data boleh
diperoleh daripada guru, rakan, ibu bapa, guru disiplin dan sebagainya. Proses
yang dilalui hendaklah tidak bercanggah dengan peraturan sekolah dan pekeliling
yang telah ditetapkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia. Bimbingan dan
penasihatan merupakan salah satu medium bantuan untuk pelajar dalam membantu
pencapaian akademik, pemilihan kerjaya, aspek psikologi dan kesihatan mental
serta pembentukan sahsiah dan kemahiran sosial. Terdapat pelbagai program
bimbingan, penasihatan dan mentoring yang boleh dijalankan di sekolah seperti
Program Guru Penyayang, Program Mentor Mentee, Program Anak Angkat Kelas Peperiksaan
dan sebagainya.
Namun begitu, jika sistem
penasihatan tidak dijalankan sudah pasti akan mengakibatkan kemerosotan
disiplin dan akademik pelajar, sekolah dianggap tidak lengkap dan tiada
sokongan dalam akademik atau bukan akademik. Oleh itu, bagi mengatasi masalah
ini, pihak sekolah perlulah memainkan peranan penting dalam menyusun semula
pentadbiran penasihatan atau kaunseling, penapisan atau penyaringan untuk
menentukan mentor, berupaya menguruskan emosi dalam kalangan penasihat dan
sebagainya.
Tuntasnya, bimbingan, penasihatan
dan mentoring merupakan inisiatif berkesan yang boleh digunakan untuk membantu
murid-murid dalam pelbagai aspek. Langkah yang berbeza ini bertepatan kerana
setiap individu mempunyai masalah konflik dan matlamat yang tersendiri. Oleh
itu, cara pendekatan yang berbeza ke atas setiap murid haruslah diwujudkan agar
mereka menyedari kewujudan pihak lain yang mengambil berat tentang diri mereka.
RUJUKAN
Azurah
Razak. (2013). Pengurusan Penasihatan
Murid. Diperoleh daripada https://www.slideshare.net/AzurahRazak/pengurusan-penasihatan-murid-18242709
Fathmalyn Abdullah. Pengurusan Penasihatan Murid: Bimbingan dan Kaunseling. Diperoleh daripada https://missugliest.blogspot.com/p/pengurusan.html
Noriadah Abdul Karim et al. (2013). Kepuasan Pelajar terhadap Penasihat Akademik. 2nd International Seminar on Quality and Affordable Education. Diperoleh daripada
Fathmalyn Abdullah. Pengurusan Penasihatan Murid: Bimbingan dan Kaunseling. Diperoleh daripada https://missugliest.blogspot.com/p/pengurusan.html
Noriadah Abdul Karim et al. (2013). Kepuasan Pelajar terhadap Penasihat Akademik. 2nd International Seminar on Quality and Affordable Education. Diperoleh daripada
Safura Ahmad Sabri et al. (2016). Peranan program mentoring
dalam pembentukan sahsiah pelajar. 3
International
Conference On Management & Muamalah 2016. Diperoleh daripada
conference.kuis.edu.my/icomm/3rd/eproceedings/IC-035.pdf
Tiwi Kamidin. (2004). Pendekatan Sistem Mentor Dalam
Pengurusan Tingkah Laku Bermasalah.
Jurnal penyelidikan MPBI, 5, 56-64.
Diperoleh daripada www.ipbl.edu.my/portal/penyelidikan/jurnalpapers/Jurnal2004/tiwi2004.pdf
No comments:
Post a Comment