TOPIK
14: PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN
Menurut Noradanisha
(2012), pengurusan boleh ditakrifkan sebagai satu seni bagi melaksanakan proses
kerja yang terancang dan dilaksanakan secara bersistematik, teratur serta
mempunyai garis panduan tertentu. Ini bermakna sesuatu tugas dapat dilaksanakan
dengan berkesan melalui pengurusan. Hal ini dikatakan demikian kerana
pengurusan merupakan satu seni atau budaya yang tersusun dalam melaksanakan bidang
tugas individu sesebuah organisasi. Menurut Kamus Pelajar Edisi Kedua,
pembelajaran dapat didefinisikan sebagai perihal atau proses belajar. Pembelajaran
juga bermaksud satu proses memperoleh pengetahuan, kemahiran, sikap dan nilai
yang baru. Pengurusan alam pembelajaran yang sistematik di sekolah amat penting
dalam memastikan proses pengajaran dan pembelajaran berjalan dengan lancar dan
berkesan.
Berdasarkan topik ini, terdapat beberapa isi penting yang
terkandung iaitu, persediaan ke alam persekolahan, kajian di sekolah, aksi guru
di sekolah dan refleksi. Dari aspek persediaan ke alam persekolahan telah
menekankan mengenai peranan guru sebagai pemimpin. Guru perlulah menjadi
pemimpin yang mudah didekati kerana ianya boleh memberi keselesaan kepada pelajar
untuk belajar. Dari aspek pengurusan alam pembelajaran ini juga bukan hanya
tertumpu kepada guru sahaja yang menjadi pendidik tetapi perlu diteliti juga
oleh murid-murid. Hasilnya, sesi pembelajaran dalam kelas dapat berjalan dengan
lancar.
Selain itu, aksi guru di sekolah juga memainkan peranan
dalam memastikan alam pembelajaran berlaku dengan lebih berkesan. Salah satunya
mempelbagaikan strategi pengajaran dan pembelajaran. Pada umumnya, strategi
pengajaran terbahagi kepada tiga jenis, iaitu strategi pemusatan kepada guru,
murid atau bahan. Pemusatan strategi yang dipilih adalah tidak tetap kerana
boleh diubah-ubah mengikut keadaan semasa murid. Guru di sekolah mestilah
mempunyai strategi yang tersendiri dalam menarik minat pelajar. Guru mestilah
menyemaikan sifat yang berunsurkan kebersamaan dalam berkomunikasi dengan
pelajar. Selain itu, mempelbagaikan kaedah pengajaran juga merupakan salah satu
carayang biasa diamalkan seperti kaedah kumpulan, koperatif, inkuiri,
perbincangan, perbincangan, kuliah dan sebagainya. Guru perlulah mendalami
pelbagai kecenderungan kaedah pengajaran yang disukai oleh pelajar. Seterusnya,
peranan kognitif dalam pengajaran dan pembelajaran. Keupayaan kognitif harus
diperkaya melalui pelbagai teknik pengajaran. Fungsi kognitif
seperti persepsi, memori bahasa dan pemikiran berkomunikasi, penaakulan,
membuat keputusan dan aspek kecerdasan, emosi dan kesedaran adalah antara topik
yang menyentuh pembelajaran. Beberapa komponen telah
dikenal pasti dalam pengajaran dan pembelajaran, iaitu motivasi guru, ilmu
pengetahuan subjek yang diajar, kesediaan pelajar dari segi mental dan
sosioemosi serta bahan bantu mengajar yang berkesan.
Bukan itu sahaja, dalam mengurus alam pembelajaran di
sekolah, Rancangan Orientasi Sekolah (ROS) amat diperlukan. Hal ini bertujuan
untuk memberi peluang dan pendedahan awal kepada guru pelatih dalam memahami
situasi di sekolah sebagai institusi pendidikan dan peranan guru dalam bilik
darjah. Rancangan ini terbentuk berasaskan pendekatan perkembangan selaras
dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan untuk melahirkan bakal guru yang
cemerlang. Terdapat beberapa aspek yang ditekankan dalam Rancangan Orientasi
Sekolah (ROS), iaitu suasana pengajaran dan pembelajaran, kemahiran mengajar
dan pengurusan dan kemudahan fizikal dan peralatan.
Setelah
mempelajari tajuk ini, saya dapat membuat refleksi bahawa peranan guru pada
masa kini semakin mencabar dan para guru perlualah menguasai semua aspek
pengurusan secara menyeluruh dalam mengurus para pelajar, bilik darjah, dan
sekolah. Pengurusan alam pembelajaran ini perlu dititikberatkan oleh para guru
supaya minat pelajar dapat dipupuk dan sekaligus meningkatkan prestasi pelajar-pelajar
tersebut. Jadi, tugas guru sebagai seorang pengurus di dalam kelas adalah sangat
penting. Hal ini dikatakan demikian kerana kecekapan guru dalam menjalankan
tugas sebagai pengurus akan dapat mewujudkan suasana pembelajaran yang lebih
berkesan.
RUJUKAN
Diperoleh daripada https://www.academia.edu/37779299/FOLIO_KPS_3014_PENGURUSAN_PEMBELAJARAN_
Fakulti Psikologi dan Pendidikan. Buku Panduan Rancangan Orientasi Sekolah (ROS). Universiti Malaysia
Sabah. Diperoleh daripada www.ums.edu.my/.../PORTFOLIO_RANCANGAN_ORIENTASI_SEKOLAH_ROS.p...
Naziratul Asyikin Mohd Sam. (2009). Pengurusan Alam Pembelajaran. Diperoleh
daripada
Norfazila Binti Abdul Malik (2013), Penerapan Ciri-Ciri Guru Berkesan dalam
Proses Pengajaran dan Pembelajaran Semasa Latihan Mengajar dalam Kalangan
Pelajar Sarjana. Universiti Tun Hussein Onn Malaysia. Diperoleh daripada http://eprints.uthm.edu.my/4186/1/NORFAZILA_BINTI_ABDUL_MALIK.pdf
No comments:
Post a Comment