TOPIK 9: PENGURUSAN TINGKAH LAKU
Tingkah laku merupakan tindakan manusia yang boleh diperhati, diukur dan dinilai serta
sebarang perbuatan yang dilakukan sama ada secara terus
atau tidak, secara sedar atau separa sedar. Tingkah laku adalah manifestasi
fizikal sebarang sikap yang berasaskan nilai-nilai tertentu. Menurut Garry
Martin dan Joseph Pear (2003), tingkah laku merangkumi aktiviti, aksi,
prestasi, bertindak balas, tindakan, dan reaksi dari segi teknik, aktiviti
yang melibatkan otot-otot, kelenjar (glandular) dan aktiviti elektrik oleh
setiap organ. Pada dasarnya, tingkah laku adalah apa sahaja yang diperkatakan atau
dilakukan oleh individu. Carl Rogers (1999), menekankan bahawa seseorang
individu bertingkah laku mengikut persepsi diri sendiri dan keadaan. Sekiranya
individu itu mempunyai konsep kendiri yang positif maka dia berupaya
berinteraksi dan bertindak dengan lebih yakin. Menurut Al-Ghazali pula dari
perspektif Islam, tingkah laku manusia mempunyai tujuan agama dan
kemanusiaan.Tingkah laku normal dan tidak normal adalah berdasarkan kepada
kekerapan dan berlaku sepanjang masa dan mempunyai masalah psikologi.
Secara
umumnya, pengurusan tingkah
laku boleh ditakrifkan sebagai satu rancangan untuk memodifikasikan tingkah
laku bermasalah ke satu matlamat yang telah ditetapkan dengan teknik yang
sesuai. Setiap guru mesti ada satu bentuk sistem pengurusan tingkah laku mengawal
kelas, pembelajaran yang sihat dan produktif. Dalam proses modifikasi tingkah
laku, guru mesti mengikut langkah-langkah yang berikut, antaranya membuat
pemerhatian awal dan penilaian terhadap sesuatu tingkah laku bermasalah,
mengenal pasti dan menetapkan matlamat tingkah laku yang di
ingini, menunjukkan tingkah laku yang betul serta
memberikan ganjaran untuk tingkah laku yang positif secara konsisten. Manakala
tingkah laku negatif, guru perlu membuat pemantauan dan penilaian serta
menyimpan rekod salah laku murid sebagai bahan rujukan guru.
Selain
itu, topik ini juga mengupas mengenai pengurusan devian dan salah laku. Menurut
Kamus Dewan (2003), tingkah laku devian didefinisikan sebagai perlakuan yang
menyimpang atau melencong. Azizi et.al (2005), menyatakan bahawa tingkah laku
devian membawa maksud tingkah laku yang melanggar norma - norma masyarakat
tertentu. Ianya juga ditakrifkan sebagai sebarang tingkah laku yang tidak
memahami norma - norma sosial sesuatu kumpulan atau masyarakat (Rohana, 1996).
Terdapat beberapa jenis devian, iaitu inovasi, ritual, undur dan menentang.
Inovasi adalah memenuhi matlamat dengan cara yang salah. Contohnya, pelajar
meniru dalam peperiksaan untuk mendapatkan markah yang tinggi. Ritual pula
merupakan tindakan mengulang-ulang suatu perbuatan seperti pelajar ulang-ulang
tingkah laku kecewa dengan sesuatu. Undur pula melakukan alternatif lain
setelah tidak berminat dengan matlamat asalnya. Misalnya, pelajar ponteng
sekolah kerana kecewa dengan pelajarannya. Menentang pula menolak matlamat
persekolahan dengan mengantikan matlamat yang lain. Tamsilnya, datang ke
sekolah bukan untuk belajar tetapi mencuri. Jadi, masalah ini perlu ditangani
dengan menguatkuasakan peraturan sedia ada berkaitan salah laku pelajar di
sekolah, memaklumkan kepada ibu bapa berkaitan perilaku devian pelajar, rekod
kesalahan pelajar, dan sebagainya.
Bukan itu sahaja, topik ini juga
membincangkan mengenai beberapa pekeliling ikhtisas dan peraturan sekolah yang
boleh diambil bagi menangani masalah ini. Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat,
pekeliling bermaksud surat rasmi tentang sesuatu perkara yang diedarkan untuk
pengetahuan umum, manakala menurut Kamus Pelajar Edisi Kedua peraturan bermaksud
segala yang telah ditentukan dan mesti diturut. Pekeliling dan peraturan
sekolah ini telah disediakan di setiap sekolah rendah mahupun menengah bagi
membendung masalah salah laku pelajar. Sebagai contoh, pekeliling dan peraturan
untuk tingkah laku jenayah, kekemasan diri, ponteng, tingkah laku lucah dan
sebaginya. Setiap tindakan yang diambil perlulah berdasarkan pekeliling dan
peraturan yang telah disediakan. Pihak sekolah perlu peka terhadap kesalahan
yang dilakukan oleh pelajar sama ada kesalahan berat, sederhana ataupun ringan.
Hal ini bagi mengurangkan masalah disiplin yang berlaku agar nama baik sekolah
terpelihara.
Kesimpulannya, tanggungjawab pengurusan tingkah laku dan disiplin
pelajar bukan hanya terletak pada bahu seorang pengetua atau guru besar
sesebuah sekolah semata-mata. Tanggungjawab ini merupakan tanggungjawab semua
pihak khususnya guru-guru yang ada di sesebuah sekolah. Pengurusan masalah disiplin juga harus
dilaksanakan dengan telus dan amanah oleh pihak sekolah sesuai dengan apa yang terkandung
dalam pekeliling ikthisas dan peraturan sekolah bagi membentuk disiplin pelajar
yang baik.
RUJUKAN
Abdul
Malek Bilal Sidek. (1995). Pengurusan Sumber Pengajaran Dan Pembelajaran. Kuala Lumpur: Darul Fikir.
Definisi Tingkah Laku Devian. Diperoleh daripada https://www.scribd.com/document/349968105/Definisi-Tingkah-Laku-Devian
Johari Talib, Maharam Mamat, Maznah Ibrahim & Zulkifli Mohamod. (2017). Perbaikan Tingkah Laku Bermasalah Kanak-Kanak Sekolah Rendah Melalui Terapi Kognitif-Tingkah Laku. Southest Asia Psychology Journal, 5, 1-11. Diperoleh daripada www.cseap.edu.my/sapj/index.php/journal/full/5-1.pdf
Definisi Tingkah Laku Devian. Diperoleh daripada https://www.scribd.com/document/349968105/Definisi-Tingkah-Laku-Devian
Johari Talib, Maharam Mamat, Maznah Ibrahim & Zulkifli Mohamod. (2017). Perbaikan Tingkah Laku Bermasalah Kanak-Kanak Sekolah Rendah Melalui Terapi Kognitif-Tingkah Laku. Southest Asia Psychology Journal, 5, 1-11. Diperoleh daripada www.cseap.edu.my/sapj/index.php/journal/full/5-1.pdf
(2018). Pengurusan Tingkah Laku Dan Disiplin. Diperoleh
daripada http://myupsikps3014.blogspot.com/2018/11/bab-9-pengurusan-tingkah-laku- dan.html
(2018).
Pengurusan Tingkah Laku. Diperoleh
daripada http://ffoliokps.blogspot.com/2018/11/topik-9-pengurusan-tingkah-laku-dan_14.html
No comments:
Post a Comment