TOPIK 6: PENGURUSAN BILIK DARJAH
Bilik
darjah merupakan medan perjuangan utama seorang guru dalam menjalankan tugas,
peranan dan tanggungjawab. Seseorang guru akan diklasifikasikan sebagai tidak melaksanakan
tugas sekiranya amanah ini diabaikan walaupun beliau merupakan seorang juara
masyarakat yang paling komited di luar bilik darjah atau di luar sekolah. Pendek
kata, pengurusan bilik darjah melibatkan proses penyusunan fizikal, galakan
komunikasi dan interaksi yang bertujuan untuk mengendalikan pembelajaran murid
di dalam kelas. Pengurusan bilik darjah ini merangkumi aspek murid, guru, ruang
dan alat pembelajaran.
Secara umumnya, terdapat beberapa
isi penting yang dibincangkan dalam topik ini. Salah satu isi penting yang
telah saya pelajari dalam tajuk pengurusan bilik darjah ini ialah aktiviti
pengajaran berkumpulan. Aktiviti ini merupakan kaedah yang memerlukan pelajar
menjalankan ativiti berkumpulan, pengelompokan murid dibuat berdasarkan
peringkat kebolehan. Kebiasaannya, terdapat tiga jenis peringkat kecerdasan
murid, iaitu pintar, sederhana dan lemah.
Antara prinsip pengajaran berkumpulan ialah guru bersedia menghadapi
pelbagai situasi dan perhatian guru adalah sama rata kepada semua kumpulan. Sebagai
contoh, guru boleh membuat aktiviti Gallery Walk, Peta Minda I-Think, Closure
Feedback, dan sebagainya. Hal ini bertujuan untuk menggalakkan penglibatan
aktif pelajar di dalam bilik darjah sekaligus dapat membantu pelajar yang
lemah.
Selain itu, penyediaan bahan
pengajaran juga merupakan salah satu aspek dalam pengurusan bilik darjah. Bahan
pengajaran ialah apa sahaja yang digunakan dalam pengajaran merangkumi alat da
nisi pelajaran. Bahan pengajaran terbahagi kepada dua, iaitu bahan hidup dan
bahan bukan hidup. Bahan hidup ialah manusia, haiwan dan tumbuh-tumbuhan,
manakala untuk bahan bukan hidup adalah seperti elektronik (audio dan visual),
bukan elektronik (bahan cetak), dan sebagainya. Hal ini bertujuan untuk
merangsang minat murid serta mewujudkan situasi pembelajaran yang lebih
berkesan.
Bukan itu sahaja, aspek yang perlu
ada dalam pengurusan bilik darjah ialah dari segi pengurusan sumber. Pengurusan
sumber merupakan satu proses memilih, menyusun, mengguna dan menyimpan bahan
serta alat supaya proses pengajaran dan pembelajaran berjalan dengan lancar. Segala
bahan dan alat dapat membantu guru mencapai objektif pengajaran dan
pembelajaran yang berkesan. Sebagai contoh, adanya ruang santai, sudut air
minuman, sudut hasil kerja murid dan sebagainya. Pengurusan sumber ini
bertujuan dalam mewujudkan suasana dan persekitaran pendidikan yang hidup dan
mencabar serta dapat menimbulkan semangat murid untuk belajar. Prosedur
menetapkan peraturan di bilik darjah sangat penting sebagai garis panduan
kepada tingkah laku pelajar di bilik darjah yang diharapkan oleh guru pelatih. Jelaslah
untuk mengurus bilik darjah dengan baik, guru pelatih perlu menetapkan peraturan
di bilik darjah yang telah dipersetujui bersama oleh pelajar sebagai satu
kontrak yang dapat mengawal tingkah laku mereka. Antara contoh peraturan yang
perlu diwujudkan ialah seperti peraturan mengenai apa yang perlu dilakukan oleh
pelajar ketika guru mengambil kedatangan pelajar, penggunaan cecair pemadam,
bagaimana prosedur menjawab pertanyaan guru dan juga peraturan khusus apabila
aktiviti kumpulan dijalankan. Kontrak yang ditandatangani ini akan dirujuk
sekiranya pelajar melakukan kesalahan. Robertson (1989) menyatakan guru pelatih
perlu yakin, tegas dan mengetahui tentang haknya untuk bertindak dalam
menguruskan tingkah laku pelajar di bilik darjah. Oleh itu, guru pelatih perlu
tegas dan konsisten dengan apa yang telah ditetapkan dalam prosedur peraturan
tanpa ada pengecualian kepada mana-mana pelajar.
Kesimpulannya, terdapat banyak lagi
pendekatan yang boleh dipraktikkan untuk mengurus bilik darjah. Segalanya
bergantung kepada situasi yang akan dihadapi oleh guru dalam realiti dunia
pendidikan ketika berhadapan dengan pelajar. Untuk menguruskan bilik darjah
dengan baik, guru memerlukan ketekalan, kesedaran tentang erti keadilan,
semangat juang yang tinggi dalam memahami fasa psikologi dan tahap perkembangan
pelajar, berfikiran terbuka dan bersedia untuk belajar dari kesalahan agar guru
dapat mencari jalan penyelesaian yang terbaik untuk proses pengajaran dan pembelajaran
di bilik darjah seterusnya kecemerlangan pelajar itu sendiri.
RUJUKAN
Ee Ah Meng. (2000). Pendidikan di Malaysia, Falsafah Pendidikan, Guru dan Sekolah (Edisi Kedua). Kuala Lumpur: Fajar Bakti.
Ee Ah Meng. (2000). Pendidikan di Malaysia, Falsafah Pendidikan, Guru dan Sekolah (Edisi Kedua). Kuala Lumpur: Fajar Bakti.
Haliza
Hamzah. (2014). Pengurusan bilik darjah
dan tingkah laku. Selangor: Oxford Fajar Sdn.Bhd.
Haslina Azli. Diperoleh daripada https://www.academia.edu/7480264/Pengurusan_bilik_darjah_betul_
Noriati A.Rashid, Boon Pon Ying, Sharifah Fakhriah Ahmad. (2009). Murid dan Alam Belajar. Selangor: Oxford Fajar Sdn. Bhd.
Haslina Azli. Diperoleh daripada https://www.academia.edu/7480264/Pengurusan_bilik_darjah_betul_
Noriati A.Rashid, Boon Pon Ying, Sharifah Fakhriah Ahmad. (2009). Murid dan Alam Belajar. Selangor: Oxford Fajar Sdn. Bhd.
(2018).
Pengurusan Bilik Darjah. Diperoleh daripada http://pengurusanpembelajaran2018.blogspot.com/2018/11/tajuk-6-pengurusan-bilikdarjah.html\
No comments:
Post a Comment