Monday, 15 April 2019

TOPIK 2: INTERAKSI DAN PEMBELAJARAN

TOPIK 2: INTERAKSI DAN PEMBELAJARAN

Sesi pembelajaran diteruskan dengan topik ‘Interaksi dan Pembelajaran’. Secara umumnya, interaksi bermaksud saling tindakan yang berlaku antara sekurang-kurangnya dua pihak. Interaksi terdiri daripada kata inter (hantar), dan aksi (kegiatan). Jadi, interaksi adalah kegiatan timbal balik yang mana selalu dikaitkan dengan istilah komunikasi atau hubungan. Menurut Zahra (1996:91), “Interaksi merupakan kegiatan timbal balik. Interaksi belajar dan mengajar adalah suatu kegiatan sosial antara pelajar dan guru”. Tambahan pula, pembelajaran boleh didefinisikan sebagai perolehan maklumat dan pengetahuan, penguasaan kemahiran dan tabiat serta pembentukan sikap dan kepercayaan. Pendek kata, interaksi dalam pembelajaran membawa maksud satu jalinan hubungan di antara guru dan pelajar.

            Terdapat beberapa isi penting yang perlu diketahui dan dipelajari dalam tajuk ini. Antaranya ialah interaksi dalam bilik darjah. Interaksi ini bererti tindakan yang sering berlaku antara sekurang-kurangnya dua pihak, iaitu guru dan pelajar. Guru yang cemerlang semestinya akan menggalakkan pelajarnya untuk berinteraksi sama ada dengan guru atau sesama rakan yang lain semasa proses P&P. Hal ini dikatakan demikian kerana interaksi aktif sesama pelajar mampu melatih mereka untuk berdikari, malah dapat mewujudkan suasana pebelajaran yang lebih berkesan. Interaksi bilik darjah ini juga boleh berlaku dalam dua bentuk, iaitu secara lisan atau bukan lisan. Selain itu, menurut Shahabuddin et.al. (2010), terdapat beberapa bentuk interaksi bilik darjah, iaitu interaksi sehala, interaksi dua hala, interaksi kumpulan, dan interaksi sosial.

            Interaksi yang pertama ialah interaksi sehala (guru dan pelajar). Interaksi ini merupakan kaedah mengajar dengan menggunakan cara yang lama atau pasif. Hal ini kerana, pelajar dipaksa untuk menerima apa sahaja ilmu yang disampaikan oleh guru tersebut. Interaksi ini, guru lebih mengamalkan pendekatan jenis autokratik yang mana pelajar tidak mempunyai kuasa untuk memberi idea mengakibatkan pemikiran pelajar tidak dapat dikembangkan. Kedua, interaksi dua hala yang mana sering berlaku pada sesi soal jawab, hafazan atau sebagainya di dalam bilik darjah. Guru banyak mendorong pelajar untuk aktif menyoal bagi mengeluarkan pendapat. Ketiga, interaksi kumpulan yang bertujuan untuk menggalakkan penyertaan aktif pelajar dalam proses P&P. Interaksi ini berlaku apabila terdapat aktiviti kumpulan seperti perbincangan, simulasi, dan sebagainya. Interaksi sebegini mampu memupuk nilai positif seperti toleransi, berkerjasama dan sebagainya. Guru tidak akan terlibat dalam sesi perbincangan ini, namun hanya memainkan peranan sebagai pemudahcara kepada para pelajar. Interaksi terakhir ialah interaksi sosial. Dalam konteks bilik darjah, pendekatan ini lebih menekankan aktiviti secara berkumpulan. Hal ini bertujuan untuk mewujudkan interaksi sosial.

            Namun begitu, selain daripada kelima-lima interaksi yang dinyatakan, interaksi berkesan juga merupakan interaksi yang berlaku apabila mesej oleh penyampai diterima oleh pendengar. Terdapat beberapa cara yang boleh diamalkan oleh guru untuk mewujudkan interaksi berkesan. Antaranya, bersikap positif dan percaya kepada pelajar, bersifat ramah dan mesra, dan sebagainya. Bukan itu sahaj, kemahiran komunikasi juga merupakan aspek penting dalam sesebuah interaksi. Komunikasi ialah pengaliran maklumat dari sumber pengeluar maklumat kepada sumber penerima maklumat. Terdapat beberapa bentu komunikasi tamsilnya, komunikasi lisan (bahasa, dialek, intonasi suara), komunikasi tanpa lisan (senyuman), komunikasi persuratan dan visual. Namun begitu, terdapat juga halangan ketika berkomunikasi seperti sikap penyampai, suasana persekitaran, emosi, dan sebagainya.

            Tuntasnya, interaksi yang berkesan dapat mengeratkan hubungan antara guru dengan pelajar bukan sahaja di dalam bilik darjah tetapi juga di luar bilik darjah. Interaksi berkesan dalam pengajaran dan pembelajaran adalah aspek penting kerana interaksi merupakan proses utama bagi guru menyampaikan ilmu kepada pelajar. Jika guru mempratikkan dan memanfaatkan segala kebaikan interaksi, pasti dapat meningkatkan prestasi bukan sahaja guru malahan para pelajar dan pihak sekolah.

Rujukan

Amir Hasan Dawi. (1999). Penteorian sosiologi dan pendidikan. Tanjung Malim: Quantum         Books.

Che Nidzam Che Ahmad, Saidatul Ainoor Shahanim & Asmayati Yahaya. (2016). Kesesuaian Persekitaran Pembelajaran, Interaksi Guru-Pelajar, Komitmen Belajar dan Keselesaan Pembelajaran dalam Kalangan Pelajar Biologi. Jurnal Pendidikan Sains & Matematik Malaysia, 6(1), 101-120. Diperoleh daripada https://www.researchgate.net/publication/311807343_KESESUAIAN_PERSEKITARAN_PEMBELAJARAN_INTERAKSI_GURU-PELAJAR_KOMITMEN_BELAJAR_DAN_KESELESAAN_PEMBELAJARAN_DALAM_KALANGAN_PELAJAR_BIOLOGI

Diperoleh daripada
http://pengurusanpembelajaran13a.blogspot.com/2018/11/interaksi-dan-pembelajaran.html

Diperoleh daripada https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://missugliest.blogspot.com/p/bab-2.html%3Fm%3D1&ved=2ahUKEwiYpbStocjhAhUX3o8KHYhDCRAQFjAAegQIAxAB&usg=AOvVaw1lIjabZJ14DULJAKRr-oRw

Diperoleh daripada https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://remiefarizf.wordpress.com/2018/12/27/bab-2-interaksi-dan-pembelajaran/amp/&ved=2ahUKEwjutPnso8jhAhUB5bwKHXHQA904FBAWMAV6BAgDEAE&usg=AOvVaw1Nkm_buip79Swl5l6B904q




No comments:

Post a Comment

TOPIK 2: INTERAKSI DAN PEMBELAJARAN

TOPIK 2: INTERAKSI DAN PEMBELAJARAN Sesi pembelajaran diteruskan dengan topik ‘Interaksi dan Pembelajaran’. Secara umumnya, interaksi b...