TOPIK 11: PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA
Konsep kepelbagaian budaya adalah konsep pendidikan
yang memberi peluang pendidikan kepada semua murid yang berbeza dari aspek
etnik, keturunan, bahasa, adat resam dan budaya untuk mendapat
pendidikan yang adil dan sama rata. Budaya sekolah merujuk kepada
sejumlah nilai, budaya, praktis-praktis keselamatan dan struktur organisasi di
sekolah yang mempengaruhi dan memberi kesan kepada proses pembentukan tingkah
laku dan keselamatan pelajar di sekolah. Pelbagai budaya juga didefinisikan
sebagai satu sistem kepercayaan yang mengiktiraf dan menghormati kewujudan
kepelbagaian dalam sesebuah kelompok organisasi atau masyarakat yang terdapat
pada sesebuah kawasan itu. Lantaran itu, sesebuah masyarakat itu harus
menerima dan menghargai perbezaan sosial budaya tanpa mengira kaum.
Terdapat beberapa isi penting di dalam topik ini antaranya ialah kepelbagaian budaya murid, pengurusan
merentas budaya dan isu kepelbagaian budaya murid. Perbezaan individu dalam
konsep pelbagai budaya ini dikatakan memang berbeza antara satu sama lain. Guru
perlu sedar hakikat ini kerana terdapat guru yang mengajar pelajar seolah-olah
semuanya sama tahap, seperti kebolehan, kesediaan, motivasi dan jangkaan yang
sama. Semua pelajar adalah berbeza dari segi minat, gaya pembelajaran dan jangka
masa yang diperlukan untuk belajar. Banyak perbezaan dalam kalangan pelajar
iaitu dari segi bangsa, agama, taraf keluarga dan gender. Ianya juga melibatkan
golongan minoriti – orang kurang upaya, golongan minoriti (orang asli). Sekolah
haruslah memikul tanggungjawab dalam memastikan sama ada struktur program
mereka responsif terhadap kepelbagaian pelajar. Pendekatan pendidikan inklusif
adalah satu model untuk sekolah menangani ciri kepelbagaian di kelas biasa.
Pendidikan inklusif bermaksud usaha untuk mengintegrasikan pelajar secara
individu.
Selain itu, dari segi pengurusan
merentas budaya beberapa aspek perlu dikuasai oleh seorang guru, iaitu
pemahaman yang mendalam akan kepelbagaian murid. Hal ini dikatakan demikian
kerana kepelbagaian yang wujud antara murid perlu difahami dengan sebaiknya
dalam membantu memahami gaya pembelajaran dan diselitkan dengan latar belakang
budaya setiap orang pelajar. Secara tidak langsung, semangat perpaduan akan
dapat dipupuk. Dalam menghadapi kepelbagaian sosiobudaya di bilik darjah, guru
seharusnya bijak mengendalikan suasana pembelajaran tersebut. Sebagai contoh,
dengan mewujudkan satu persekitaran psiko sosial yang baik di dalam bilik
darjah. Persekitaran psiko sosial ini meliputi layanan yang sama rata,
pembinaan rapo dan interaksi dua hala. Bukan itu sahaja, aspek pengurusan
budaya yang lain seperti penerapan nilai murni dan disiplin, amalan penggunaan
bahasa yang sesuai, aktiviti P&P bersifat koperatif dan sebagainya juga
perlulah dikuasai oleh guru.
Seterusnya, isu kepelbagaian budaya
murid pula membincangkan mengenai murid
yang berbeza dari aspek etnik, keturunan, bahasa, adat resam dan budaya
untuk mendapat pendidikan yang adil dan sama rata. Seorang guru
perlulah memberi pendidikan yang sama rata kepada semua jenis pelajar walaupun
berlainan latar belakang keluarga. Pendidikan adalah satu proses evolusi yang berubah secara
berterusan. Proses ini merupakan satu pengalaman yang mencabar dan membawa
tekanan kepada guru. Bagi menghadapi perubahan ke arah menangani kepelbagaian
pelajar secara berkesan dan berkualiti, maka latihan dan perkembangan staf guru
boleh berlaku dalam tiga kaedah. Pertama, melalui program perguruan asas/pra
perkhidmatan yang mana sukatan pelajaran pendidikan guru di maktab dan
universiti perlu disemak semula untuk menekankan komponen kepelbagaian
pelajar dari pemahaman konsep dan kaedah. Kedua, melalui kursus dan
perkhidmatan yang mana kursus dalam perkhidmatan dilakukan secara berterusan untuk
membantu para guru menangani perubahan secara berkesan. Isi
kandungan kursus perlu diasaskan kepada kumpulan sasaran serta aspek
perubahan, penguasaan kemahiran baru dan peneguhan kemahiran yang sedia
ada. Ketiga, program pengembangan staf berpusatkan sekolah. Pendekatan ini
menggalakkan keseluruhan staf sesebuah sekolah untuk menghadapi dan
menyelesaikan isu sebenar dalam konteks kerja yang sebenar.
Pengurusan budaya penting dalam mewujudkan suasana sekolah yang harmoni.
Guru merupakan pendidik yang sangat penting dalam menjayakan kecemerlangan
murid-murid. Tanpa peranan mereka, masalah yang dihadapi tidak dapat diatasi,
malah sebarang perubahan yang dijalankan tidak dapat berjalan dengan lancar.
Seseorang guru perlulah bersikap terbuka dan berusaha untuk mengenali pelajar
yang pelbagai. Pelajar belajar dengan apa yang dilihat dan diajar oleh guru.
Hal ini dikatakan demikian kerana guru merupakan role model kepada pelajar. Oleh itu, semua guru haruslah memainkan
peranan dalam membentuk kecemerlangan murid-murid tanpa ketidakadilan dalam
memberi pendidikan.
RUJUKAN
Azwani Ismail & Zahara Aziz. (2009). Pendidikan Pelbagai Budaya dalam Sistem Pendidikan di Malaysia. Sosiologi Pendidikan, 9(2), 38-48). Diperoleh daripada https://docplayer.net/35121890-Pendidikan-pelbagai-budaya-dalam-sistem-pendidikan-di-malaysia-azwani-ismail-zahara-aziz.htmlhttps://docplayer.net/35121890-Pendidikan-pelbagai-budaya-dalam-sistem-pendidikan-di-malaysia-azwani-ismail-zahara-aziz.html
Cheq Nardh. Diperoleh daripada https://www.scribd.com/presentation/102410899/pengurusan-merentas-budaya
Implikasi Kepelbagaian Sosio-Budaya terhadap Guru dan Murid. Diperoleh daripada https://www.academia.edu/11877553/Implikasi_Kepelbagaian_Sosio Budaya_Terhadap_Guru_dan_Murid
June M.L Poon, Rohayu Abdul Ghani & Rasidah Arshad. (2000). Kesan Latihan Silang Budaya terhadap Tanggapan Kawalan dan Sikap Silang Budaya. Jurnal Pengurusan, 19, 3-25. Diperoleh daripada ejournal.ukm.my › Home › Vol 19 (2000) › L. Poon
Cheq Nardh. Diperoleh daripada https://www.scribd.com/presentation/102410899/pengurusan-merentas-budaya
Implikasi Kepelbagaian Sosio-Budaya terhadap Guru dan Murid. Diperoleh daripada https://www.academia.edu/11877553/Implikasi_Kepelbagaian_Sosio Budaya_Terhadap_Guru_dan_Murid
June M.L Poon, Rohayu Abdul Ghani & Rasidah Arshad. (2000). Kesan Latihan Silang Budaya terhadap Tanggapan Kawalan dan Sikap Silang Budaya. Jurnal Pengurusan, 19, 3-25. Diperoleh daripada ejournal.ukm.my › Home › Vol 19 (2000) › L. Poon
Noraini Omar, Mohd Aderi Che Noh & Mohd
Isa Hamzah. Kepelbagaian Budaya Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran
Pendidikan Islam: Teori Dan Amalan. Diperoleh daripada https://jtssweb.files.wordpress.com/.../kepelbagaian-budaya-dalam-pengajaran-dan-pe...
No comments:
Post a Comment