Thursday, 11 April 2019

TOPIK 12: PENGURUSAN PELBAGAI UPAYA


TOPIK 12: PENGURUSAN PELBAGAI UPAYA

Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat, upaya bermaksud usaha untuk mencapai sesuatu tujuan, daya usaha, akal dan ikhtiar. Pengurusan murid pelbagai upaya merupakan satu langkah yang diambil untuk membantu murid-murid yang mengalami masalah dalam pembelajaran. Secara amnya, pengurusan murid pelbagai upaya ini lebih terarah kepada program pendidikan khas yang dijalankan ke atas peajar-pelajar yang mempunyai masalah pembelajaran sama ada secara fizikal atau mental. Pendidikan khas itu sendiri merujuk kepada program yang dibentuk untuk memenuhi keperluan pendidikan murid-murid yang berkeperluan khas. Pendidikan khas juga merujuk kepada satu pendekatan, rancangan pendidikan, strategi, kaedah dan teknik untuk mengajar murid-murid istimewa kerana mereka tidak berupaya untuk mencapai target yang sepatutnya daripada program sekolah aliran perdana.

Kajian mengenai pengurusan murid pelbagai upaya ini memfokuskan kepada tiga subtopik, iaitu pemulihan, pelbagai kecerdasan dan berkeperluan khas. Program pemulihan diwujudkan atas arahan Kementerian Pelajaran Malaysia yang bertujuan untuk memastikan murid-murid yang menghadapi masalah dalam pembelajaran mampu  belajar sekiranya guru-guru menggunakan kaedah pembelajaran yang sewajarnya. Manakala, pelbagai kecerdasan ialah teori yang diperkenalkan oleh seorang tokoh barat iaitu Howard Gardner. Teori ini membincangkan tentang pelbagai keupayaan yang dimiliki oleh murid yang mempunyai kecerdasan dan kepintaran luar biasa. Aspek ketiga yang diberi tumpuan dalam kajian ini ialah bekeperluan khas. Melalui topik ini, pelbagai masalah pembelajaran dibincangkan seperti masalah disleksia, hiperaktif, sindrom down, autisme dan kerencatan mental. Selain itu, aspek murid pintar cerdas juga turut diberi penekanan dalam kajian ini.

Secara umumnya, Program Pemulihan Khas telah dilaksanakan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) semenjak tahun 1960-an bagi membantu murid-murid di sekolah rendah yang menghadapi masalah khusus dalam pembelajaran, iaitu menguasai kemahiran asas membaca, menulis dan mengira (3M). Pada tahun 1983, sistem pendidikan Malaysia telah memperkenalkan Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR). Kurikulum baru ini merupakan satu usaha untuk kembali semula kepada asas pendidikan dengan memberi fokus kepada kemahiran membaca, menulis dan mengira (3M). Murid-murid yang tidak menguasai 3M dibantu melalui aktiviti pemulihan dalam kelas. Menurut KPM (2001), “Program Pemulihan Khas merupakan satu program pendidikan disediakan untuk murid yang mengalami masalah dalam penguasaan kemahiran asas 3M yang kompleks disebabkan oleh faktor persekitaran. Program ini dijalankan oleh guru yang khusus, di ruang yang khusus” (ms.3).

Selain itu, pelbagai kecerdasan pula merupakan salah satu teori yang dipelopori oleh Profesor Psikologi dari Universiti Harvard, iaitu Howard Gardner. Pada tahun 1997, beliau telah menambah satu lagi kecerdasan, iaitu kecerdasan naturalis. Menurut Gardner, setiap insan mempunyai bukan satu tetapi lapan kecerdasan yang berbeza. Teori Pelbagai Kecerdasan mempunyai pengaruh signifikan dalam pendidikan serta membawa kesan penting pembelajaran organisasi. Menurut beliau, kebanyakan ujian IQ hanya mengukur kebolehan verbal atau bahasa dan pemikiran logikal atau matematikal. Kemahiran lain seperti sosial, interpersonal dan emosi yang membolehkan manusia berfungsi dengan berkesan telah dikecualikan daripada ujian IQ tradisional. Horward Gardner percaya manusia mempunyai pelbagai kecerdasan atau kehebatan tersendiri seperti kecerdasan Logik-Matematik, kecerdasan Verbal-Linguistik, kecerdasan Muzikal, kecerdasan Visual-Spatia, kecerdasan Kinestatik, kecerdasan Interpersonal, kecerdasan Intrapersonal dan kecerdasan Naturalis.
 
Seterusnya, Pendidikan khas adalah program atau perkhidmatan yang direka khas bagi melengkapkan keperluan seseorang individu yang luar biasa dan memerlukan bahan-bahan pengajaran khas, teknik pengajaran yang luar biasa serta kemudahan-kemudahan yang tertentu (Kauffman & Hallahan, 2005). Peter, Emeliana & Mohd Sofi (2010) pula menyatakan bahawa murid khas atau individu istimewa merupakan sekumpulan murid yang kurang upaya dan mengalami masalah pembelajaran. Pelbagai istilah yang digunakan terhadap invidu berkeperluan khas seperti individu luar biasa, individu kurang upaya, individu yang mengalami kecacatan, individu istimewa dan individu yang berisiko. Namun begitu, pendidikan khas dalam konteks Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) dilaksanakan melalui sekolah khas untuk murid bermasalah penglihatan dan pendengaran. Manakala, bagi individu bermasalah pembelajaran pula ditempatkan di Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) yang merupakan program pendidikan khas di sekolah arus perdana (Bahagian Pendidikan Khas, 2014).

Kesimpulannya, pelajar-pelajar pelbagai upaya memerlukan pengajaran pada kelajuan yang sesuai, kerja kognitif yang berpatutan, standard prestasi yang realistik dan peluang sesuai untuk mereka mencapai potensinya. Walaubagaimanapun, kanak-kanak pintar cerdas tidak seharusnya diasingkan dengan kanak-kanak normal kerana kita tidak boleh wujudkan pengasingan sosial (social isolation) kepada mereka. Hal ini dikatakan demikian kerana kesedaran sosial datang bersama pengalaman.


RUJUKAN


 Bahagian Pendidikan Khas. (2012). Garis Panduan Pelaksanaan Program Pemulihan Khas: Kementerian Pelajaran Malaysia. Diperoleh daripada https://pemulihankedah.weebly.com/garis-panduan-pelaksanaan-program-pemulihan-khas.html

Chiang Ee Fong. (2018). Dari Pendidikan Khas ke Pendidikan Pemulihan: Dua Program Masalah Pembelajaran. Analitika, 10(1), 46-53. Diperoleh daripada https://www.researchgate.net/.../327470740_Dari_Pendidikan_Khas_ke_Pendidikan_Pe...


Mohammed Zin Nordin & Mohd Taib Ariffin. (2012). Kemahiran Komunikasi. Selangor: Emeritus Publications.

Siti Nor Idayu Mohd Nassir. (2016). Pelaksanaan Program Transisi Kerjaya (PTK) Murid Berkeperluan Pendidikan Khas (MBPK) Masalah Pembelajaran (MP) (Disertasi Tesis Sarjana). Diperoleh daripada https://www.eprints.uthm.edu.my/8913/1/SITI_NOR_IDAYU_BINTI_MOHD_NASSIR.pdf





No comments:

Post a Comment

TOPIK 2: INTERAKSI DAN PEMBELAJARAN

TOPIK 2: INTERAKSI DAN PEMBELAJARAN Sesi pembelajaran diteruskan dengan topik ‘Interaksi dan Pembelajaran’. Secara umumnya, interaksi b...