Thursday, 11 April 2019

TOPIK 3: KAJIAN PENGURUSAN DAN PEMBELAJARAN PELAJAR


TOPIK 3: KAJIAN PENGURUSAN DAN PEMBELAJARAN PELAJAR

Pengurusan bermaksud proses merancang, pengorganisasian, memimpin dan mengawal semua ahli organisasi secara cekap dan berkesan bagi mencapai matlamat organisasi. Dalam dunia serba moden ini, aspek pengurusan adalah satu perkara yang tidak dapat dipisahkan manusia. Pengurusan merupakan satu proses sosial selaras dengan perkembangan manusia di sekelilingnya. Oleh itu, kajian pengurusan dan pembelajaran pelajar membincangkan mengenai pengurusan pembelajaran dan kajian-kajian pembelajaran pelajar. Ia juga memberi kesedaran tentang kepentingan pengurusan dan pembelajaran serta perspektif multidisiplin pengurusan pembelajaran dan konsep-konsep sosiologi pembelajaran.

Secara umumnya, multidisiplin merujuk kepada kepelbagaian bentuk yang dialami dalam melaksanakan pendidikan di dalam sesebuah negara seperti bidang ekonomi, agama dan sains. Terdapat beberapa ilmuwan yang telah membincangkan tentang multidisiplin seperti Santa Fe Instate dan Murray Gell. Di samping itu, terdapat juga tokoh-tokoh yang membicarakan tentang kajian-kajian pengurusan pembelajaran pelajar termasuklah Muhammad Bustaman dan Abd Rahman Rashid. Antara kajian yang dijalankan bagi meningkatkan standard kualiti pengurusan pembelajaran termasuklah pengurusan masa guru yang berkesan, kaedah pembelajaran semasa, teknik pengajaran yang sesuai dengan keadaan semasa dan sukatan buku teks. 

Selain itu, terdapat juga pelbagai konsep yang dapat dijelaskan dalam bab ini. Antaranya konsep mengawal, merancang, pengalaman, dan mengarah. Secara umunnya, konsep mengawal ialah bagaimana seorang guru mengawal peraturan bilik darjah, mengawal aktiviti kumpulan, mengawal murid yang bermasalah, dan mengawal suasana bilik darjah. Pendidik seharusnya tahu tentang bagaimana untuk merekabentuk persekitaran kelas yang tertumpu pada pembelajaran (Emmer & Evertson, 2003). Oleh itu para pendidik perlu bijak merancang, melaksanakan pelbagai kegiatan pengajaran dan pembelajaran, mengawal peraturan yang telah digariskan serta membentuk kumpulan dan mengawal serta menjana perubahan tingkah laku yang baik. Konsep merancang pula adalah untuk merancang objektif pembelajaran berdasarkan sukatan pelajaran dan pengetahuan sedia ada murid, merancang strategi dan kaedah pengajaran yang efektif dan sebagainya. Manakala, konsep mengarah diklasifikasikan seperti mengarah murid supaya menumpukan perhatian kepada pengajaran dan sebagainya. Selain itu, pengalaman dapat dikaitkan pembelajaran dengan pengalaman sedia ada pelajar seperti sesi soal jawab.

Bukan itu sahaja, topik ini juga membincangkan mengenai pengurusan dan pembelajaran pelajar yang berkesan. Terdapat tiga jenis pengurusan dan pembelajaran yang efektif, iaitu keperluan fisiologi, pengurusan masa dan iklim bilik darjah. Setiap guru perlu mengetahui keperluan fisiologi pelajar seperti tahap pembelajaran, keluarga, tingkah laku, dan emosi. Dari aspek pengurusan masa membolehkan pelajar menjalankan pembelajaran dengan masa yang sama dan jadual waktu perlu mengambil kira kebolehan pelajar. Sebagai pendidik, mereka perlu peka dengan masa supaya mengelakkan pembaziran. Iklim bilik darjah juga memainkan peranan penting dalam pengurusan dan pembelajaran yang berkesan. Sebagai contoh, pencahayaan yang cukup, perabot yang selesa dan mencukupi serta aliran udara yang baik dan lancar. Seterusnya, terdapat beberapa kaedah pengurusan dan pembelajaran pelajar yang dapat dibincangkan dalam topik ini. Pertama, pendekatan pengurusan dan pembelajaran yang berkait dengan model, prinsip dan teori pembelajaran. Kedua, dengan menggunakan kaedah set induksi yang baik dan mampu menarik minat pelajar. Ketiga, dengan menggunakan kaedah demonstrasi bagi melaksanakan strategi berpusatkan pensyarah.

Kesimpulannya, pendidik merupakan harta bernilai kepada sesebuah institusi pendidikan. Mereka bukan sahaja bernilai dalam memberikan pendidikan kepada pelajar, malah berupaya untuk menjadi rujukan dan pemangkin dalam pembentukan pakar yang lain. Oleh itu, setiap pendidik perlu belajar untuk mengubah dirinya agar sentiasa menjadi bertambah baik, sentiasa berketerampilan dalam pengalaman dan berpengetahuan dalam bidang keilmuan lain selain dari mahir dalam bidang keilmuannya.

Emma Safwanah Sahirin. (2015). Pengurusan dan Pembelajaran Pelajar [Slaid]. Diperoleh           daripada https://www.slideshare.net/1232747313/pengurusan-dan-pembelajaran        pelajar-kps3014

Khairul Azhar Mat Daud, Md. Baharuddin Abdul Rahman & Mohd Ali Samsudin. Kajian Tentang Tahap Pembelajaran Terarah Melalui Sistem Pengurusan  Pembelajaran Berorientasikan Pelajar. Diperoleh daripada https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://umkeprints.umk.edu.my/2849/1/artikel%2520Teniat%2520FTKW.pdf&ved=2ahUKEwjHpv_Hm8jhAhVT-WEKHfPXALg4ChAWMAx6BAgCEAE&usg=AOvVaw3sKHuBPTP3T7juJgiv3hcx

Mastor Surat & Muhammad Arif Baharum. (2012). Pendekatan Pengajaran dan Pembelajaran       Berkesan untuk Pelajar dan Program Pengajian Senibina dengan merujuk kepada      Pandangan Psikologi Pendidikan. Jurnal Personalia Pelajar, 15, 51-59. Diperoleh       daripada http://www.ukm.my/personalia/wp-content/uploads/2015/06/Jurnal-6.pdf


Tang Swee Mei & Lim Kong Teong. (2002). Hubungan Antara Kualiti Pengajar dan Pembelajaran dengan Kepuasan Pelajar: Satu Tinjauan, 3(1), 67-85. Diperoleh daripada https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://repo.uum.edu.my/427/1/Tang_Swee_Mei.pdf&ved=2ahUKEwjHpv_Hm8jhAhVT-WEKHfPXALg4ChAWMA56BAgFEAE&usg=AOvVaw2qHy_Ppli3H7ljis-p6uu1

No comments:

Post a Comment

TOPIK 2: INTERAKSI DAN PEMBELAJARAN

TOPIK 2: INTERAKSI DAN PEMBELAJARAN Sesi pembelajaran diteruskan dengan topik ‘Interaksi dan Pembelajaran’. Secara umumnya, interaksi b...