Thursday, 11 April 2019

TOPIK 7: PENGURUSAN SUMBER


TOPIK 7: PENGURUSAN SUMBER

Pengurusan sumber memainkan peranan yang amat penting dalam mencapai tujuan atau matlamat. Pengurusan sumber yang cekap dan berkesan akan menghasilkan individu yang berkualiti, proaktif dan seterusnya mengurangkan masalah yang berkaitan dengan sumber. Secara umumnya, pengurusan merupakan satu proses sosial untuk menentukan tanggungjawab bagi keberkesanan perancangan dan pelaksanaan sesebuah organisasi, Brech (1976). Menurut Kamus Dewan Edisi ke-4, sumber adalah bahan atau tenaga yang diperlukan untuk melaksanakan suatu pekerjaan yang dapat dibahagikan kepada sumber primer dan sumber sekunder. Jadi, proses pembelajaran berasaskan sumber adalah pencapaian subjek dan objektif maklumat melalui pendedahan dan aktiviti yang menggunakan maklumat dari pelbagai sumber. Pelajar akan melibatkan diri dalam proses pembelajaran aktif dengan mendapatkan maklumat dari pelbagai sumber berdasarkan pembelajaran di dalam kelas. Guru akan bertindak sebagai fasilitator dalam proses pembelajaran dan menyediakan maklumat pencetus bagi membantu pelajar untuk mencari maklumat dengan aktif sama ada menggunakan sumber elektronik atau sumber bukan elektronik dan seterusnya menjadi penyelesai masalah yang kreatif. 

            Melalui topik ini, terdapat beberapa jenis sumber utama yang difokuskan dalam pengurusan pembelajaran di sekolah. Antaranya ialah pusat sumber, makmal komputer, makmal sains dan sebagainya. Pusat sumber sekolah merupakan satu pusat yang memuatkan koleksi maklumat dan sumber-sumber ilmu dahulu dan kini untuk digunakan oleh pelajar. Pusat sumber ini juga terdiri daripada pelbagai bentuk bahan bercetak seperti majalah, buku, novel dan sebagainya termasuklah bahan bukan bercetak seperti CD pembelajaran, televisyen, dan lain-lain lagi. Pusat sumber ini berperanan sebagai tempat untuk memperkembang kurikulum dan kokurikulum pendidikan selain mengaanjurkan pelbagai aktiviti galakkan membaca, pameran buku dan sebagainya.

            Selain itu, makmal sains pula merupakan satu sumber yang dibina untuk pengajaran dan pembelajaran amali sains oleh pelajar. Makmal sains penting bagi pelajar kerana ianya memberikan ruang yang lebih kondusif dan sesuai bagi pengajaran dan pembelajaran Sains pada peringkat persekolahan. Makmal komputer pula merupakan sebuah tempat yang mana di dalamnya mempunyai beberapa buah komputer untuk kegunaan pelajar. Pengurusan makmal komputer menekankan beberapa aspek yang harus diberi perhatian khusus seperti keselamatan komputer dari segi perkakasan dan perisian, keselamatan pengguna dan peraturan makmal komputer. Pengurus makmal komputer perlu sentiasa memastikan aspek-aspek pengurusan ini diikuti dan diamalkan oleh pengguna makmal komputer pada setiap masa. 

            Jadi, sumber pembelajaran amat memainkan peranan yang amat penting dalam pengurusan pembelajaran. Hal ini dikatakan demikian kerana sumber pembelajaran berfungsi dalam meningkatkan produktiviti pendidikan dengan memudahkan proses pembelajaran, membantu guru untuk menggunakan waktunya dengan lebih baik, mengurangkan beban guru dalam menberikan informasi dengan lebih banyak, membina dan mengembangkan minat belajar dan memberi kesempatan kepada pelajar untuk berkembang sesuai dengan kemampuannya. Bukan itu sahaja, terdapat juga beberapa kemahiran akses sumber pembelajaran yang dibincangkan dalam topik ini. Antaranya, kemahiran mengaplikasi data, kemahiran mengesan, kemahiran merujuk, kemahiran membuat tinjauan, kemahiran menggunakan teknologi, kemahiran menginterpretasi bahan-bahan dari sumber, dan kemahiran untuk menganalisis dan menilai informasi dari pelbagai sumber. 

            Kesimpulannya, dapatlah dirumuskan bahawa sumber pembelajaran di sekolah merupakan suatu keperluan dan instrumen yang sangat penting bagi guru dan pelajar itu sendiri dalam melakukan sesuatu proses pengajaran dan pembelajaran. Oleh hal yang demikian, pengurusan sumber di institusi sekolah haruslah diuruskan dengan cekap, teratur dan baik. Hal ini dikatakan demikian kerana pengurusan sumber yang cekap dan berkesan akan menghasilkan individu yang berkualiti, produktif, dan seterusnya meminimumkan masalah yang berkaitan dengan sumber pembelajaran.

Diperoleh daripada https://ms.wikipedia.org/wiki/Makmal
 
Mohd Naser Md. Dan. (2013). Pengurusan Makmal Sains di Sekolah Menengah Zon Chanis Muadzam Shah Pahang (Disertasi Kedoktoran). Diperoleh daripada rujukanmakmal.blogspot.com/2009/03/pengurusan-makmal-sains.html
 
 Kementerian Pendidikan Malaysia. (2017). Panduan Pengurusan Pusat Sumber Sekolah. Diperoleh daripada btp.moe.gov.my/media/PSP/pusat_sumber_abad_ke_21__new_edit_on_20.11.17.pdf

No comments:

Post a Comment

TOPIK 2: INTERAKSI DAN PEMBELAJARAN

TOPIK 2: INTERAKSI DAN PEMBELAJARAN Sesi pembelajaran diteruskan dengan topik ‘Interaksi dan Pembelajaran’. Secara umumnya, interaksi b...